Daniel Ofman introduceerde de kernkwadranten gebaseerd op iemands kernkwaliteiten. Hij stelde dat als je weet wat je kernkwaliteiten zijn, dat je dan ook kunt zien wat hoogstwaarschijnlijk jouw valkuilen, uitdagingen en allergieën zijn. Vooral de laatste twee zijn interessant om te kennen, aangezien die vaak de meeste spanningen in relatie met anderen veroorzaken. En als je jezelf beter begrijpt, heb je ook meer grip op je houding en gedrag naar anderen toe.
Voorbeeld
Eerst even de achtergrond en de onderlinge relaties aan de hand van een voorbeeld. Stel, Piets kernkwaliteit is daadkracht. Als hij daarin doorslaat, kan men Piet drammerig vinden. Dat is zijn valkuil. Het positief tegenovergestelde van drammerigheid is geduld. Dat is de uitdaging van Piet. Maar als hij nu met mensen moet samenwerken die teveel geduld betrachten en zich (te) passief opstellen, dan zit zo iemand in Piets allergie. Want, passiviteit is het negatief tegenovergestelde van daadkracht.

In teamcoaching is het interessant te bekijken wat de kernkwaliteiten, valkuilen en allergieën van de teamleden zijn. Zeker als er sprake is van conflicten of onderhuidse spanningen. Het zou zomaar kunnen dat iemand sterkte de allergie van een ander is. Inzicht in je eigen gebruiksaanwijzing en die van de ander vormen een eerste stap richting begrip voor elkaar.
helloTeamCoach werkt met een eigen ontwikkelde Team Quickscan om onder andere de kernkwadranten van een heel team in kaart te brengen. Interesse? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of een demo van de Team Quickscan.